Deputații UDMR au emis un proiect legislativ care dă o grea lovitură schemelor uzuale ale multinaționalelor, prin care exportă profitul. Parlamentarii arată că modul în care sunt atribuite contractele societăților mamă și cedarea acestora către filialele din România au făcut ca țara noastră să nu beneficieze de infrastructură de transport, în pofida miliardelor de lei alocate în ultimii ani.
Parlamentarii UDMR vor să pună capăt concurenței neloiale practicată de multinaționale, prin participarea la licitații cu companiile mamă și derularea, în fapt, a contractelor, cu filialele din România, care sunt, de multe ori, pe pierdere. Experienţa ultimelor decenii a demonstrat că în derularea contractelor de mare anvergură impedimente majore sunt asumarea responsabilităţilor presupuse de implementarea de lucrări complexe de către contractanţi şi faptul că autorităţile nu întocmesc documentele achiziţiei astfel încât să prevină în mod eficient situaţiile de nerespectare a prevederilor contractuale, susțin deputații, scrie Claudia Marcu pentru Național.
”Rezultatul este că la un deceniu şi jumătate de la aderarea la Uniunea Europeană şi în ciuda miliardelor de lei alocate reţelelor de transport. România încă nu are drumuri modeme, reţea modernizată de cale ferată, aeroporturi dezvoltate la nivelul necesar, transport naval la nivelul potenţialului. Una dintre situaţiile frecvent întâlnite în derularea proiectelor de construcţie a infrastructurii de transport este aceea în care la procedura iniţială de achiziţie publică participă societatea-mamă cu sediul în străinătate – cea care satisface toate criteriile de participare şi de selecţie -, în timp ce contractul în sine este executat de filiale cu sediul în România. Societatea înregistrată în România înregistrează fie profit mic fie este chiar în pierdere, astfel că în lipsa situaţiei financiare solide demonstrate de firma-mamă, filiala nu ar îndeplini criteriile financiare necesare”, se arată în expunerea de motive a proiectului legislativ privind achizițiile publice.
Firmele românești, scoase din licitații
Inițiatorii proiectului legislativ consideră că implementarea principiilor propuse va preveni practicile de minimizare a cuantumului impozitelor datorate bugetului de stat de contribuabilii autohtoni prin transferul profiturilor realizate de filiale către societăţile-mamă cu sediul în străinătate. Totodată, firmele care nu se bucură de sprijinul unei societăţi-mamă pierd competiţia din cauză că nu pot satisface la acelaşi nivel criteriile detaliate în caietul de sarcini. Aşadar, competiţia nu se derulează între firme de acelaşi calibru privind cifră de afaceri, număr de angajaţi, portofoliu relevant de proiecte realizate, ci între giganţi de talie internaţională şi firme locale. Acestea din urmă, neavând capacitatea tehnică şi situaţia economică a societăţilor-mamă cu sediul în străinătate, fie pierd competiţia, fie nu se prezintă la procedurile de achiziţie publică. În final, filialele înregistrate în România sunt cele care implementează contractul, filiale în majoritatea cazurilor de aceeaşi talie cu operatorii economici cu capital autohnton care nu pot prezenta oferte câştigătoare sau care nu participă la procedurile de achiziţie publică, potrivit deputaților UDMR.
Concurență neloială
Aceste practici sunt în mod vădit cazuri de concurență neloială, semnalează inițiatorii proiectului. ”Firmele cu capital şi forţă de muncă locale nu ar trebui să fie puse în competiţie cu societăţi multinaţionale. În scopul egalizării şanselor firmelor mici în faţa concurenţei conglomeratelor multinaţionale în condiţii de transparenţă a procedurilor de achiziţie publică, propunerea legislativă obligă ofertanţii, în cazul în care au filiale înregistrate în România, să îşi asume în solidar derularea contractelor de achiziţie publică de valoare ridicată, în prezent de peste 26 milioane de euro”, se mai precizează în nota de fundamentare a proiectului de lege.