România este îngropată în datorii dar Garda Naţională de Mediu alocă 18,65 milioane de lei pentru achiziţionarea unui număr de opt sisteme de scanare mobile de camioane și containere, pentru îmbunătăţirea eficienței controalelor efectuate de comisarii instituției, potrivit anunţului de participare postat în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP).
Din cele opt sisteme, un scaner este cu raze X – 1 buc și alte șapte sunt spectrometre portabile XRF. Achiziţia se face în cadrul Proiectului „Echipamente de monitorizare şi control pentru Garda Naţională de Mediu”, în cadrul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă 2020 – 2026, , Pilonul I ”Tranziția Verde”.
Prin această achiziție, autoritățile spun că inspectorii Gărzii Naționale de Mediu vor reuși să mărească gradul de trasabilitate a deșeurilor, să asigure o vizibilitate sporită în traseul real al transporturilor de deșeuri și, implicit, să reducă cantitățile de deșeuri transportate ilicit și/sau abandonate în natură, reducându-se astfel în mod direct impactul negativ al deșeurilor asupra mediului și sănătății populației.
În alegerea ofertei câștigătoare, componenta tehnică are o pondere de 30%, prețul de 40% și timpul total de intervenție 30%. Ofertele vor fi deschise pe 11 noiembrie, iar durata contractului este de 15 luni.
În alegerea ofertei câștigătoare, componenta tehnică are o pondere de 30%, prețul de 40% și timpul total de intervenție 30%. Ofertele vor fi deschise pe 11 noiembrie, iar durata contractului este de 15 luni.
3.100 de tone de deșeuri au fost oprite în vămi anul trecut
În România intră deșeuri ilegale prin toate tipurile de trecere a frontierei, cu excepția celor din aeroporturi. De obicei, gunoaiele provin din Europa și sunt transportate în containere care sunt descărcate în portul Constanța, transportate cu barjele în porturile de pe Dunăre, sau cu TIR-urile.
Potrivit Gărzii de Mediu, în 2022, comisarii au avut 6.680 de acțiuni de verificare, inspecție și/sau control pentru transferuri de deșeuri, importuri, exporturi sau tranzit. Pentru 127 transporturi reprezentând peste 3.100 de tone de deșeuri a fost dispusă interzicerea intrării pe teritoriul României.
Statele de proveniență ale deșeurilor asupra cărora s-a dispus interzicerea intrării – Germania, Bulgaria, Italia, Grecia, Ungaria, Olanda, Franța, Suedia, Austria, Elveția, Polonia, Marea Britanie, Macedonia, Turcia, UK, Danemarca, Slovenia, Belgia, Ucraina, Republica Moldova.
În total, comisarii au acordat 14 amenzi în valoare cumulată de 607.000 lei și două avertismente. De asemenea, au fost întocmite 9 sesizări penale pentru transferuri ilegale de deșeuri. Acte premergătoare în vederea întocmirii de sesizări penale și/sau conexării de informații la sesizările penale deja înregistrate la parchetele competente, sunt de asemenea în curs de întocmire.
Traficul ilegal ascuns în tratarea deșeurilor și comerțul second-hand
În ceea ce privește tranzitul deșeurilor prin România, o cantitate extrem de mare, de ordinul sutelor de mii de tone provenite din Ungaria, Austria, Polonia, Serbia, Bulgaria, Cehia, tranzitează teritoriul României, de regulă fiind fier vechi transportat cu barje de mare tonaj pe Dunăre, intrând în România și ieșind prin portul Constanța către topitoriile/combinatele metalurgice din Turcia.
Alt tranzit deosebit de mare de ordinul zecilor de mii de tone se derulează pe fluxul intrare Arad/Bihor – ieşire Giurgiu/Calafat și invers, prin intermediul căruia se derulează tranzacții între țările din UE (Schengen) și Bulgaria, Turcia, etc, constând în deșeuri reciclabile, în mare parte plastic murdar, dar și textile uzate și încălțăminte uzată, diverse bunuri domestice folosite, a căror monitorizare prin sigilare la intrare pe teritoriul României și desigilare la ieșire necesită un efort și timp extrem de mari din partea comisarilor G.N.M.
”Cea mai mare problemă identificată, de Garda de Mediu, o reprezintă deșeurile de haine și textile uzate, încălțăminte uzată, DEEE disimulate în EEE, anvelope uzate/deșeu și VSU, diverse obiecte de uz casnic, în general diverse obiecte folosite care sunt disimulate în marfă second hand, astfel reușind să se ocolească într-o proporție extrem de îngrijorătoare sistemele de monitorizare a operațiunilor cu deșeuri, prin declarații verbale sau scrise, prezentare de documente în aparență legale în susținerea oficială a punctului de vedere că de fapt se transportă bunuri și nu deșeuri”, se arată în raportul de activitate al instituției pentru anul 2022.
Garda de Mediu mai spune că este necesară o abordare națională inovativă a mecanismelor utilizate la nivel european și adaptate la realitățile din România, unde de exemplu nu pot fi ușor indisponibilizate convoaie de tiruri, temporar, până la o clarificare a situației lor.
Reprezentanții instituției dau exemplul Germaniei, unde fluxurile de deșeuri se derulează exclusiv pe autostrăzi, rutele și fluxurile fiind mai ușor de monitorizat și verificat, inclusiv confiscările temporare pe care aceștia le folosesc cu precădere până la clarificările solicitate.